- Odwiedziny: 1048229
- Do końca roku: 248 dni
- Do wakacji: 55 dni
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. Orląt Lwowskich w Krasnymstawie
-
Statystyki
Cele i metody zajęć: wychowanie do życia w rodzinie.
W każdym roku szkolnym młodzież może skorzystać z tych zajęć. Większość lekcji, wskazana w Rozporządzeniu MEN, jest realizowana z całą klasą uczniów, część z zachowaniem podziału na grupę chłopców i grupę dziewcząt.
Udział uczniów w zajęciach nie jest obowiązkowy, nie wiąże się z wystawianiem ocen, nie wpływa na promocję do następnej klasy ani ukończenie szkoły na danym poziomie edukacji. Rodzice mogą w formie pisemnej odmówić wyrażenia zgody na uczestnictwo swych dzieci w tych zajęciach.
Realizowane treści programowe stanowią spójną całość z założeniami wychowawczo-profilaktycznymi szkoły, zwłaszcza w zakresie wspierania wychowawczej funkcji rodziny, kształtowania odpowiednich poglądów uczniów na temat ich seksualności oraz ich postaw – prospołecznej, prorodzinnej i prozdrowotnej.
Podstawa programowa WDŻ do klas IV–VIII szkoły podstawowej została podzielona na6 działów tematycznych:
1. Rodzina
2. Dojrzewanie
3. Seksualność człowieka
4. Życie jako fundamentalna wartość
5. Płodność
6. Postawy
Cele i efekty kształcenia:
-
Podkreślanie pozytywnych wartości rodziny i indywidualnego wkładu w jej utrzymanie oraz konieczności okazywania szacunku osobom najbliższym i wszystkim innym osobom z kręgu środowiska lokalnego. Wspieranie wychowawczej roli rodziny.
-
Rozwijanie umiejętności, które młody człowiek może wykorzystać od pokonywania problemów życiowych. Treści podstawy eksponują aspekty psychologiczne: wzajemne relacje międzyludzkie, komunikację interpersonalną, przyjmowane postawy, sposoby postępowania w sytuacji stresu, presji grupy, różnych zdarzeń życia rodzinnego itp.
-
Pomoc w zrozumieniu zmian rozwojowych, jakie zachodzą w organizmie człowieka, akceptację własnej płciowości; przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności; umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.
-
Kształcenie umiejętności korzystania z systemu poradnictwa dla dzieci i młodzieży.
-
Pokazanie, jak wykorzystać swoje zasoby osobiste, wzmacniane w procesie kierowania własnym rozwojem, oraz zasoby społeczne, oferowane przez specjalistów do pokonania tych trudności.
-
Nauka bezpiecznego korzystania przez uczniów ze środków masowego przekazu i umiejętności świadomej obrony przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.
Metody, techniki i formy pracy :
-
Metody aktywne takie jak: praca w grupach, drama, dyskusja praca z tekstem lub filmem, studium przypadku, rebusy, krzyżówki, testy itp
Pobudzają one zainteresowanie uczniów i angażują ich w czasie lekcji, stwarzają możliwość przedstawiania i wyrażania przez uczniów własnych poglądów, uczą poszukiwania rozwiązań stawianych w czasie lekcji problemów, sprzyjają współpracy grupowej, kształtują umiejętności komunikowania się, motywują uczniów do działań, ułatwiają przyswajanie wiedzy, wpływają na kształtowanie odpowiednich postaw.
-
Pracę z tekstem.
-
Wykład.
-
Pogadankę.
-
Tablice poglądowe.
-
Schematy i rysunki, które mogą ułatwić uczniom zrozumienie omawianych treści.
-
Przewodnik, który zawiera opisy (scenariusze) lekcji wdż od klasy 4 do 8-mej.