Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. Orląt Lwowskich w Krasnymstawie

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1048229
    • Do końca roku: 248 dni
    • Do wakacji: 55 dni

Cele i metody zajęć: wychowanie do życia w rodzinie.

W każdym roku szkolnym młodzież może skorzystać z tych zajęć. Większość lekcji, wskazana w Rozporządzeniu MEN, jest realizowana z całą klasą uczniów, część z zachowaniem podziału na grupę chłopców i grupę dziewcząt.

 

Udział uczniów w zajęciach nie jest obowiązkowy, nie wiąże się z wystawianiem ocen, nie wpływa na promocję do następnej klasy ani ukończenie szkoły na danym poziomie edukacji. Rodzice mogą w formie pisemnej odmówić wyrażenia zgody na uczestnictwo swych dzieci w tych zajęciach.

 

Realizowane treści programowe stanowią spójną całość z założeniami wychowawczo-profilaktycznymi szkoły, zwłaszcza w zakresie wspierania wychowawczej funkcji rodziny, kształtowania odpowiednich poglądów uczniów na temat ich seksualności oraz ich postaw – prospołecznej, prorodzinnej i prozdrowotnej.

 

Podstawa programowa WDŻ do klas IV–VIII szkoły podstawowej została podzielona na6 działów tematycznych:

1. Rodzina
2. Dojrzewanie
3. Seksualność człowieka
4. Życie jako fundamentalna wartość
5. Płodność
6. Postawy

Cele i efekty kształcenia:

  1. Podkreślanie pozytywnych wartości rodziny i indywidualnego wkładu w jej utrzymanie oraz konieczności okazywania szacunku osobom najbliższym i wszystkim innym osobom z kręgu środowiska lokalnego. Wspieranie wychowawczej roli rodziny.

  2. Rozwijanie umiejętności, które młody człowiek może wykorzystać od pokonywania problemów życiowych. Treści podstawy eksponują aspekty psychologiczne: wzajemne relacje międzyludzkie, komunikację interpersonalną, przyjmowane postawy, sposoby postępowania w sytuacji stresu, presji grupy, różnych zdarzeń życia rodzinnego itp.

  3. Pomoc w zrozumieniu zmian rozwojowych, jakie zachodzą w organizmie człowieka, akceptację własnej płciowości; przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności; umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.

  4. Kształcenie umiejętności korzystania z systemu poradnictwa dla dzieci i młodzieży.

  5. Pokazanie, jak wykorzystać swoje zasoby osobiste, wzmacniane w procesie kierowania własnym rozwojem, oraz zasoby społeczne, oferowane przez specjalistów do pokonania tych trudności.

  6. Nauka bezpiecznego korzystania przez uczniów ze środków masowego przekazu i umiejętności świadomej obrony przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

 

Metody, techniki i formy pracy :

  1. Metody aktywne takie jak: praca w grupach, drama, dyskusja praca z tekstem lub filmem, studium przypadku, rebusy, krzyżówki, testy itp

Pobudzają one zainteresowanie uczniów i angażują ich w czasie lekcji, stwarzają możliwość przedstawiania i wyrażania przez uczniów własnych poglądów, uczą poszukiwania rozwiązań stawianych w czasie lekcji problemów, sprzyjają współpracy grupowej, kształtują umiejętności komunikowania się, motywują uczniów do działań, ułatwiają przyswajanie wiedzy, wpływają na kształtowanie odpowiednich postaw. 

  1. Pracę z tekstem.

  2. Wykład.

  3. Pogadankę.

  4. Tablice poglądowe.

  5. Schematy i rysunki, które mogą ułatwić uczniom zrozumienie omawianych treści.

  6. Przewodnik, który zawiera opisy (scenariusze) lekcji wdż  od klasy 4 do 8-mej.