Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. Orląt Lwowskich w Krasnymstawie

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1055763
    • Do końca roku: 236 dni
    • Do wakacji: 43 dni

„Działania integracyjne - sposób na budowanie nowej tożsamości klasy”

Innowacja w klasie 4a została podjęta, aby wyjść naprzeciw wyzwaniom jakie związane są z przejściem uczniów na drugi etap edukacyjny. Głównym założeniem innowacji była rotacja miejsc, która odbywała się według ustalonego systemu z podziałem na etapy. Każda zmiana na początku wydaje się trudna, niezrozumiała, ale z czasem przynosi efekty. Uczniowie odnośnie wprowadzenia rotacji „przesadzanie drzew” byli trochę nastawieni sceptycznie, ale jak sami przyznali później, mogli lepiej poznać swoich kolegów i koleżanki z klasy.

Przewodnimi celami innowacji było przede wszystkim:

  • Kształtowanie właściwych postaw społecznych, a także budowanie zgranej klasy opierającej się na integracji i pozytywnych relacjach.

  • Inkluzji społecznej, czyli procesu włączania np. osób niepełnosprawnych w funkcjonowanie szerszego społeczeństwa.

  • Organizowanie różnego rodzaju zadań, dyskusji pogadanek, ćwiczeń praktycznych oraz zabaw nie tylko grupowych.

  • Wprowadzony został autoteatrzyk-psychoanaliza sytuacji problemowych, zajęcia kreatywne i relaksacyjne, spotkania z wolontariuszką Dr Clowna.

Integracja to nie tylko zabawy, ale również praca nad samym sobą. Czego dobrym przykładem mogą być przygotowania do festynu szkolnego. Zaś podsumowaniem wielu działań
i zadań z jakimi zmierzyli się uczniowie w trakcie roku szkolnego był biwak w Nadleśnictwie Niemienice. Była to również doskonała forma aktywnego spędzania czasu wolnego, działań wypełnionych integracją oraz zespołowym rozwiązywaniem różnych zadań

Podjęte działania wpływały na doskonalenie kompetencji społecznych,kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rozwijanie działań wymagających współdziałania i współpracy. Istotne w tym względzie było niwelowanie podziałów w klasie,wzmacnianie poczucia wartości.

Gdyż w dobrej kooperacji tworzy się poczucie tożsamości z zespołem, co zapewnia trwałe
i sprawne funkcjonowanie grupy na rzecz osiągnięcia wspólnych celów. Z założenia bowiem wspólne działania, wszelkiego rodzaju gry i zabawy grupowe dla dzieci mają umożliwiać im budowanie pozytywnego obrazu samego siebie, zachęcać do współdziałania
i pogłębiać naturalne systemy wsparcia, takie jak: koleżeństwo, zaufanie, uczciwość
i szacunek.

Po analizie sytuacji, obserwacji i rozmowach z nauczycielami oraz z rodzicami planujemy kontynuowanie podjętej innowacji ze względu na korzyści płynące z działań integracyjnych. Gdyż dobrze „zgrana” klasa powstaje w wyniku procesu, w trakcie którego uczniowie poznają siebie, swoje zainteresowania, umiejętności, ale też słabości, uczą się komunikować, rozwiązywać konflikty, ale przede wszystkim wspólnie realizują różne cele.

 

Sprawozdanie opracowała

Kamila Basa