Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. Orląt Lwowskich w Krasnymstawie

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1061385
    • Do końca roku: 229 dni
    • Do wakacji: 36 dni

„Działania integracyjne - sposób na rozwijanie tożsamości klasy”

Sprawozdanie z innowacji

„Działania integracyjne - sposób na rozwijanie tożsamości klasy” I semestr rok szkolny 2022/23

Wprowadzona innowacja jak sam tytuł wskazuje ma na celu rozwijanie tożsamości klasy, gdyż odgrywa ona ogromną rolę w funkcjonowaniu i w budowaniu postaw prospołecznych.
W rozwoju uczniów istotna jest nie tylko edukacja, ale również działania wychowawcze ukierunkowanie na integracje, tolerancję, wsparcie oraz empatię.
Doskonałym przykładem integracji klasy 5a i niwelowania podziałów w grupie, a tym samym kształtowania poczucia przynależności oraz budowania zgranej klasy było niewątpliwe :
• Święto pieczonego ziemniaka (20.10.2022 r.) ognisko połączone z tańcami oraz zabawami rekreacyjno-sportowymi na świeżym powietrzu.
• Wycieczka do Warszawy (25.10.2022 r.), która sprawiła wiele radości nie tylko w naszej klasie. Uczniowie byli zafascynowani czasem spędzonym w Centrum Nauki Kopernika, chłopcy
oczywiście pobytem na Stadionie Narodowym, a dziewczynki spacerem po pięknej Starówce.
Nieodłącznym elementem innowacji jest rotacja miejsc według ustalonego harmonogramu. W tym roku szkolnym przybyli nowi uczniowie, którzy bardzo szybko odnaleźli się w klasie 5a, gdyż działania
integracyjne mają również na celu rozwijanie pozytywnych relacji. Istotne w tym względzie ma także zaangażowanie uczniów w organizację samopomocy koleżeńskiej. Zaś zabawy integracyjne, prowadzone
na godzinie wychowawczej, wpływają na rozwijanie i kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z innymi oraz pracy zespołowej, rozwiązywania konfliktów, a także uważnego słuchania.
Uczniowie w ramach innowacji podejmowali również działania kreatywne i twórcze:
• wykonywali kwiaty z krepiny na Święto Patrona Szkoły, które odbyło się w 18 listopada 2022 r. w którym to również aktywnie brali udział w ramach drugiej innowacji prowadzonej w klasie.
• W grudniu dziewczynki wpadły na pomysł wykonania kratek bożonarodzeniowych dla pracowników szkoły, które były miłym zaskoczeniem i piękną pamiątką.
Podsumowując intensywny pierwszy semestr innowacji który nie tylko był wypełniony zabawą, ale również pomocą dla innych. Gdyż od ponad roku współpracujemy z Fundacją Dr Clowna i braliśmy udział we wspaniałych akcjach:
• "Uśmiech nie zna granic" z okazji Światowego Dnia Uśmiechu.
• Efektem kolejnych działań naszych uczniów również we współpracy z Fundacją i pierwszy raz z firmą Many Mornings, szyliśmy ze skarpetek przytulanki dla chorych dzieci.
Małe gesty uczą empatii i tolerancji oraz szacunku, a tym samym budują wartość człowieka.
Dzięki tym wszystkim jakże zróżnicowanym działaniom, uczniowie maja możliwość nie tylko integracji, współpracy, ale także mogą się rozwijać na płaszczyźnie społecznej.

 

Sprawozdanie z innowacji  II semestr  rok szkolny 2022/23 

 

W rozwoju uczniów istotna jest nie tylko edukacja, ale również wielowymiarowe działania wychowawcze nakierowane na współpracę, tolerancję, wsparcie oraz empatię. Za nami kolejny rok pełen wyzwań, integracji, zabawy i nauki.

Działania innowacyjne w tym semestrze, przede wszystkim ukierunkowane były na potrzeby i pojawiające się problemy uczniów. Mobilizowały nas nauczycieli do kreatywności
i poszukiwania nowych rozwiązań oraz ulepszania tych już wcześniej wprowadzonych. Nadal nieodłącznym elementem integracji była rotacja miejsc, która uległa modyfikacji, aby jak najlepiej spełniała swoją rolę w budowaniu postaw prospołecznych. Samopomoc koleżeńska była bardziej zwizualizowana - lista uczniów, którzy wysyłali lekcje nieobecnym koleżankom i kolegom była wywieszona w widocznym miejscu w klasie. Dodatkowo  wszyscy zaangażowani uczniowie na koniec roku otrzymali dodatnie punkty, gdyż w szkole obowiązywał system punktowy. 

Aby wyjść naprzeciw uczniom, którzy może są nieśmiali i na forum, czy wprost nie chcą mówić o swoich problemach i trudnościach, wychowawczyni wprowadziła „skrzynkę emocji”, do której wszyscy mogli wrzucić karteczkę z zapytaniem, czy prośbą o pomoc.  Dla nas nauczycieli to był swego rodzaju feedback, otrzymywałyśmy rożne informacje od prośby po wyrazy sympatii do nas i tego co robimy. Oczywiście przez cały rok odbywały się rozmowy w klasie, dyskusje, debaty oraz anonimowe ankiety. Na godzinie wychowawczej prowadzone były różnego rodzaju działania integracyjne, których celem było poprzez zabawę, współpracę oraz innowacyjne pomysły, zbudować zgrany zespół klasowy.                                                                                                 

Najlepszym podsumowaniem innowacji „Działania integracyjne - sposób na rozwijanie tożsamości klasy” będą słowa Janusza Korczaka „Dziecko ma prawo być sobą. Ma prawo do popełniania błędów. Ma prawo do posiadania własnego zdania. Ma prawo do szacunku. Nie ma dzieci – są ludzie”.