- Odwiedziny: 1061189
- Do końca roku: 229 dni
- Do wakacji: 36 dni
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. Orląt Lwowskich w Krasnymstawie
-
Statystyki
,,Korelacja muzyki i przyrody w otaczającym nas świecie’’
Miejsce realizacji: PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 5 W KRASNYMSTAWIE
- ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY KLASA 0
Autor innowacji: MAŁGORZATA DZIK
Osoby wdrażające innowację : MAŁGORZATA DZIK , BOŻENA MĄKA
Przedmiot: Rytmika
Innowację realizowały wszystkie dzieci sześcioletnie z najstarszej grupy przedszkolnej, była ona wdrażana od 01.10 2022 r do 30.06.2023 i będzie kontynuacją w kolejnym roku szkolnym. Zajęcia innowacyjne odbywały się raz w miesiącu na zajęciach rytmiki
w ramach godzin pobytu dzieci w przedszkolu.
Celem wprowadzenia innowacji było rozszerzenie oferty edukacyjnej, wszechstronny rozwój dziecka, kształtowanie umiejętności słuchania muzyki i odważnego wyrażania siebie, czerpanie przyjemności i satysfakcji ze wspólnego muzykowania, podniesienie poziomu kultury muzycznej, rozbudzenie twórczej postawy dziecka wobec siebie przyrody
i sztuki, jak również stworzenie samodzielnego podejmowania oryginalnych działań w tym kierunku. Przez poznanie głównych pojęć i zagadnień z dziedziny muzyki i przyrody – ujętych w podstawie programowej, ułatwiło realizację tychże działań, pomaga małemu dziecku stać się artystą uwrażliwionym na świat dźwięków i piękno w muzyce i przyrodzie.
Założeniem innowacji było rozwijanie u dzieci sześcioletnich ich zdolności i umiejętności muzycznych poprzez śpiew, wspólne muzykowanie, przygotowywanie występów artystycznych, słuchanie muzyki. Najbardziej popularną formą stosowaną podczas pracy
z dziećmi jest piosenka, która dostarczyła im wiele radości, wykształca ich uczucia, wyrabia postawę, wzmocniła aparat głosowy oraz kształtowała prawidłowe oddychanie. Zajęcia rytmiczne przyczyniły się do kształtowania u dzieci koordynacji ruchowej poprzez ćwiczenia fizyczne. Dzieci uwrażliwiły się na odbiór zjawisk akustycznych z otaczającego nas świata przyrody, a także na wszelkie zmiany zachodzące w przyrodzie.
W ramach innowacji na zajęciach rytmiki zrealizowałam następujące zagadnienia:
-
Zima w przyrodzie i muzyce. Słuchanie utworu A.Vivaldiego ,,Cztery pory roku’’ – Zima – ilustracja plastyczna.
-
Przygotowujemy się do teatrzyku o treści przyrodniczej. Nauka piosenki ,,Wiewióreczka’’.
-
Zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku, naśladowanie odgłosów przyrody. w przyrodzie w różnych porach roku, naśladowanie odgłosów przyrody.
-
Nastrój w muzyce, zabawa ruchowa z piosenką ,,Kotek Puszek’’. Poznajemy zwierzęta domowe (tryb życia, odżywianie), słuchanie utworu Witolda Lutosławskiego do słów Juliana Tuwima pt. ,,Kotek”.
-
Zapoznanie z instrumentami perkusyjnymi, próba wykonania prostego akompaniamentu do ,,Truskawkowej piosenki’’. Rozmowa na temat owoców wiosenno – letnich.
Dzieci na zajęciach były bardzo zainteresowane i zaangażowane w swoją pracę, o czym świadczą załączone fotografie.
Małgorzata Dzik