Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. Orląt Lwowskich w Krasnymstawie

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1061189
    • Do końca roku: 229 dni
    • Do wakacji: 36 dni

,,Korelacja muzyki i przyrody w otaczającym nas świecie’’

Miejsce realizacji: PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA  NR 5 W KRASNYMSTAWIE

- ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY KLASA 0

Autor innowacji: MAŁGORZATA DZIK

Osoby wdrażające innowację : MAŁGORZATA DZIK , BOŻENA MĄKA

Przedmiot: Rytmika 

 

       Innowację realizowały wszystkie dzieci sześcioletnie z najstarszej grupy przedszkolnej, była ona wdrażana od 01.10 2022 r do 30.06.2023 i będzie kontynuacją w kolejnym roku szkolnym. Zajęcia innowacyjne odbywały się raz w miesiącu na zajęciach rytmiki
w ramach godzin pobytu dzieci w przedszkolu.



     Celem wprowadzenia innowacji było rozszerzenie oferty edukacyjnej, wszechstronny rozwój dziecka, kształtowanie umiejętności słuchania muzyki i odważnego wyrażania siebie, czerpanie przyjemności i satysfakcji ze wspólnego muzykowania, podniesienie poziomu kultury muzycznej, rozbudzenie twórczej postawy dziecka wobec siebie przyrody
i sztuki, jak również stworzenie samodzielnego podejmowania oryginalnych działań w tym kierunku. Przez poznanie głównych pojęć i zagadnień z dziedziny muzyki i przyrody – ujętych w podstawie programowej, ułatwiło realizację tychże działań, pomaga małemu dziecku stać się artystą uwrażliwionym na świat dźwięków i piękno w muzyce i przyrodzie.

 

   Założeniem innowacji było rozwijanie u dzieci sześcioletnich ich zdolności i umiejętności muzycznych poprzez śpiew, wspólne muzykowanie, przygotowywanie występów artystycznych, słuchanie muzyki. Najbardziej popularną formą stosowaną podczas pracy
z dziećmi jest piosenka, która dostarczyła im wiele radości, wykształca ich uczucia, wyrabia postawę, wzmocniła aparat głosowy oraz kształtowała prawidłowe oddychanie. Zajęcia rytmiczne przyczyniły się do kształtowania u dzieci koordynacji ruchowej poprzez ćwiczenia fizyczne. Dzieci uwrażliwiły się na odbiór zjawisk akustycznych z otaczającego nas świata przyrody, a także na wszelkie zmiany zachodzące w przyrodzie.


W  ramach innowacji na zajęciach rytmiki zrealizowałam następujące zagadnienia:   

  1. Zima w przyrodzie i muzyce. Słuchanie utworu A.Vivaldiego ,,Cztery pory roku’’ – Zima – ilustracja plastyczna.

  2. Przygotowujemy się do teatrzyku o treści przyrodniczej. Nauka piosenki ,,Wiewióreczka’’. 

  3. Zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku, naśladowanie odgłosów przyrody. w przyrodzie w różnych porach roku, naśladowanie odgłosów przyrody. 

  4. Nastrój w muzyce, zabawa ruchowa z piosenką ,,Kotek Puszek’’. Poznajemy zwierzęta domowe (tryb życia, odżywianie), słuchanie utworu Witolda Lutosławskiego do słów Juliana Tuwima pt. ,,Kotek”.

  5. Zapoznanie z instrumentami perkusyjnymi, próba wykonania prostego akompaniamentu do ,,Truskawkowej piosenki’’. Rozmowa na temat owoców wiosenno – letnich.


   Dzieci na zajęciach były bardzo zainteresowane i zaangażowane w swoją pracę, o czym świadczą załączone fotografie.    

 

Małgorzata Dzik